Haastattelu Sami Jaukkuri: Hankalat lihasryhmät ja niiden kehittäminen

30.09.2018 14:3818 päivää sitten

24 Fitness Onlinen päävalmentajat Marjo Krishi ja Marko Heikkinen haastattelivat syyskuussa useamman kehonrakennuskisa voiton napannutta Sami Jaukkuria hankalien lihasryhmien kehittämisestä.  Sami Jaukkuri otti kehonrakennuksen yli 90 kg sarjojen voiton sekä SKL että PCA liiton kisoissa, PCA liiton overall voiton sekä kisojen parhaan miesurheilijan palkinnon. 

Jos puhutaan salitreenaajista yleisellä tasolla, niin mitkä ovat mielestäsi kolme tärkeintä syytä heikkoihin lihasryhmiin?

-Huono suoritustekniikka

-Liian isot painot

-Lihaksen huono hermotus

Tarkentava kysymys: Mikä on mielestäsi olennaisin syy heikkoihin lihasryhmiin? (Tarkennus: Kysymyksessä viitataan yleisesti ottaen kaikkiin treenaajiin)

Ei mietitä tarkemmin mitä siellä salilla tehdään ja pyritä kehittämään omaa treenaamista ja tekemisen laatua. Jos jokin lihas ei vastaa ärsykkeeseen, niin jostainhan se johtuu, eli pitäisi pohtia miksi näin on.

Miten mielestäsi heikkoja lihasryhmiä tulee parantaa, niin että ne saadaan muiden kanssa samalle tasolle?

Lähdetäään vastaamaan itselle kysymyksiin: Miksi lihas ei kasva ja mitä teen väärin, minkä jälkeen aletaan purkamaan asiaa pala kerrallaan. Pitää miettiä mikä lihaksen tehtävä on, milloin ja miltä tuntuu kun lihas supistuu tai venyy. Hoidetaan kehon perusasento kuntoon jolloin päästään siihen, että pystytään oikealla tekniikalla ja tavalla luomaan ärsyke kohdelihakseen ilman, että avustavat lihakset tekevät sen suurimman työn ja sen jälkeen aletaan kehittämään lihaksen hermotusta ja opitaan supistamaan lihasta.

Oletko itse kokenut että jokin lihasryhmä jää jälkeen, jos niin miten olet saanut sen balanssiin muiden kanssa.

Minulla on jatkuvasti lihasryhmiä mitkä ovat jäljessä. Yhden lihasryhmän kun saa balanssiin, on vastaavasti jokin toinen lihasryhmä mikä on jäljessä. Kehonrakennus onkin sitä jatkuvaa heikkouksien parantamista. Ikinä ei olla valmiita.

Käytän paljon ajatustyötä ja mietin jatkuvasti kotonakin, miten voisin saada jostain lihasryhmästä enemmän irti. Pyrin jatkuvasti oppimaan uutta ja käytän erilaisia muistisääntöjä ja muistutan itseäni ennen sarjan alkua niistä asioista mitkä piti muistaa kun treenaan kyseistä lihasta. Oli se sitten heikko tai vahva lihasryhmä. Usein ongelma onkin juuri treenitekniikassa ja tavassa miten harjoitus suoritetaan, niin mietin miten sitä muuttamalla ja parantamalla saisin paremmin kohdelihaksen aktivoitua.

5. Mikä on mielestäsi yleisesti ottaen paras tapa aloittaa heikon lihasryhmän kehittäminen? 

Ehdottomasti se, että pyritään tekemään vain ja ainoastaan hyviä toistoja. Jokainen toisto on tärkeä ja pyrkiä siihen, että se on myöskin kehittävä. Pidetään focus koko ajan tekemisessä. Heikon lihasryhmän kohdalla tämä vaatii vielä enemmän päältä, kuin mitä vahvan lihasryhmän kohdalta koska vahva lihasryhmä vastaa jo lähtökohtaisesti paremmin ärsykkeeseen, kuin heikompi.

Hoidetaan treenitekniikat kuntoon ja pyritään parantamaan lihaksen hermotusta, jolloin ajan myötä, kun tekee hyviä harjoitteita kehitys moninkertaistuu treeni treeniltä. Jos on jokin heikko lihasryhmä, niin pitää opetella olemaan itselle kriittinen ja ymmärtää se, että tekee jotain väärin, mikä on yllättävän vaikeaa. Jos asiat on tehty tietyllä tavalla siihen asti, niin ymmärretään, että jonkin pitää muuttua. Jos lihas ei ota kasvuärsykettä vastaan toivotulla tavalla, niin ei se ota jatkossakaan, jos jatkaa samassa oravan pyörässä polkemista.

6. Forumit ovat täynnä keskustelua aiheesta isot painot vs. hyvät tekniikat. Mitä olet mieltä aiheesta?

Minä olen sitä mieltä, että niin isot painot kuin mahdollista, mutta hyvällä tekniikalla. Lihas kasvaa sitä paremmin, mitä kovemman kasvuärsykkeen niille antaa. Isot painot tuovat lihakselle suuren lihasärsykkeen, mutta treenitekniikoiden ollessa puutteelliset voi ärsyke helposti siirtyä pois kohdelihakselta esimerkiksi nivelille, jolloin se ei enää aja tarkoitusta.

7. Kuinka tärkeää on mielestäsi treenitekniikoiden puhtaus?

Minusta se on todella tärkeää. Näillä luodaan optimaaliset lähtökohdat lihaskasvulle ja pienennetään loukkaantumisriskiä. Kuitenkin liiallinen panostaminen pelkästään puhtaisiin treenitekniikoihin voi johtaa siihen, että tarpeellista ärsykettä ei saavuteta, kun pyritään tekemään vain ”ylipuhtaita toistoja”. Varsinkin isoissa moninivel liikkeissä, joissa useita eri lihasryhmiä työskentelee, niin ei pyritä liikaa eristämään niitä vain yhdelle kohdelihakselle kuten esimerkiksi penkkipunnerrus tai jalkakyykky. Keskitytään olennaiseen, mutta ei aleta liikaa hifistelemään.

- Sami Jaukkuri