Haastattelu Sami Jaukkuri: Miten treenaaminen on muuttunut vuosien aikana?

12.09.2018 16:188 päivää sitten

Onko sinulla urheiluhistoriaa jostain muusta lajista vai aloitko suoraan treenaamaan salilla punttien kanssa?

Minä olen pienestä asti harrastanut urheilua ja liikuntaa. Ensi kosketuksen seuratasolla sain jo 4-vuotiaana jalkapallon merkeissä, minkä parissa tulikin oltua aina lukioikään asti. Tottakai sinä aikana tuli kokeiltua kaikki mahdollinen yleisurheilua, lentopalloa, jääkiekkoa yms. 

Ensi kosketus minulla salielämään ja kuntosalille tuli yläasteella ja se vei saman tien minut mukanaan.

 

Oliko alussa heti tähtäin kisoihin vai oliko treeni enemmän omaksi iloksi?

Alussa kuntosalilla käynti oli enemmän omaksi iloksi kavereiden kanssa ylimääräisen energian purkamista ja jonkin tasoista fysiikkaharjoittelua tukemaan jalkapalloharrastusta. Ajan kuluessa kuitenkin saliharjoittelusta tuli koko ajan itselle mielekkäämpää, tavoitteellisempaa ja tottakai nuorta miestä kiinnosti haastaa itseään ja saada se lihaksikkaampi, miehekkäämpi vartalo. Lopulta saliharjoittelusta kuitenkin tuli niin iso asia omaa elämää, että jalkapallo sai jäädä ja se aika, mikä ennen kulutettiin futistreeneissä, käytettiin salilla puntteja kolistellen ja alan lehtiä lukemalla.

 

Mistä sait innostuksen lähteä kilpailemaan kehonrakennuksen pariin?

Mitä isompi asia saliharjoittelusta tuli, sitä enemmän sitä alkoi ahmimaan tietoa alan lehdistä ja katsoi ylöspäin niissä olevia kehonrakentajia ”tuolta minäkin haluan näyttää”. Olisinkohan ollut 17-vuotias, kun menin ensimmäistä kertaa Jiipeen salille täällä Rovaniemellä ja tutustuttiin siinä pikku hiljaa Jiipeenkin kanssa. Se tunnelma salilla oli jotain itselle ihan uutta. Siellä oli treenaamassa kilpailevia fysiikkalajin ihmisiä ja näki mitä se todellinen tekeminen on. Pikku hiljaa sitä nälkä alkoi itselläkin kasvaa, että minäkin haluan päästä lavalle. Olisikohan se ollut 2010, kun Jiipeeltä sitten kysyin, että miten olisi alatko valmentamaan minua ja lähdetään 2013 lavalle. Loppu onkin historiaa.

Miten treenasit urasi alussa ja mistä sait tietoa mitä tehdä ja miten?

Kuten jo mainitsinkin tuossa, että aivan alussa tietolähteenä olivat lähinnä alan lehdet, joita tuli lainattua kirjastosta ja päivät niitä lukien. Sieltä tuli katsottua esimerkki ohjelmia ja ohjeita liikkeiden suorittamiseen. Kuitenkin alusta asti treenit on perustunut perus kovaan tekemiseen ja suoriin sarjoihin. Jiipeen salille vaihtaessa Jiipee auttoi minut alkuun ja neuvoi jos tarvetta oli ja tekee niin vielä tänäkin päivänä.

Minkälaisilla painoilla treenasit alussa ja miten nyt?

En ole pitänyt itseäni ikinä erityisen vahvana. Alussahan se nyt oli enemmän sitä, että laitetaan paino ja koitetaan se saada tyylillä millä hyvänsä nostettua, jotta voidaan sanoa, että olen saanut esim. 100kg penkistä nostettua. Kohdelihaksen treenaamisen ja kasvatuksen kannalta sillä nyt ei ollut mitään tekemistä. Toisin sanoen treenipainot ei viimeisen yhdeksän vuoden aikana paljoa ole muuttuneet, mutta treenaaminen on muuttunut maksimikuormalla minkä keho jaksaa nostaa siihen, että käytetään maksimikuormaa minkä kohdelihas jaksaa nostaa.

Onko treenisi muuttuneet vuosien myötä? 

Saliharjoittelun pohja on pysynyt aika samanlaisena alusta lähtien. Suoria sarjoja ja isoja liikkeitä. Nyt kun ns. pohjatyö ja perus lihasmassa alkaa pikku hiljaa olla rakennettu ollaan otettu erilaisia erikoistekniikoita mukaan tukemaan lisänä perussysteemiä, millä se lihasmassa on rakennettukin. Viime harjoituskaudella ollaan otettu erilaisia toistonopeus muutoksia, rest-pausea, hapotussarjoja ym. tukemaan ja saamaan erilaista ärsykettä harjoitukseen, mutta ne ovat tosiaan pelkkä lisä, eli treenisysteemi sinänsä ei ole muuttunut. 

Tekniikat ja lihasten hermotus paranee salivuosien myötä, kunhan siihen jaksaa panostaa. Vieläkin pyrin koko ajan oppimaan uutta ja mietin miten jonkin asian pystyisin tekemään paremmin ja miten saisin joka toistosta vielä vaikeampaa ja raskaampaa lihakselle työskennellä, saada sen maksimi ärsykkeen kohdelihakselle.

Miten treenimääräsi ovat muuttuneet ajan kuluessa?

Tässäkään asiassa vuosien saatossa ei ole hirveitä muutoksia ole ollut. 4-jakoisella ohjelmalla, jossa 2 treeniä ja lepo-systeemillä menty pääsääntöisesti. Ehkä nyt viimeisen vuoden aikana olen tykästynyt enemmän treenaamaan kolmijakoisella ohjelmalla 3 treeniä, lepo-systeemillä. Tällä lihaspaine ja tuntuma tuntuvat minulla pysyvän paremmin. Treenijako ja määrät riippuvat paljon mikä on kyseisen treenijakson tavoite. 

Treenaan ympäri vuoden kovaa ilman pidempiä kevennysjaksoja ja kroppa on kovilla, niin pääsääntöisesti treeniohjelmani kestää 6 treenikiertoa, missä teen 3 kiertoa, jonka jälkeen pidän kevyen viikon tai ylimääräisiä lepopäiviä, jotta kroppa kestää jatkuvan rasituksen kuukaudesta toiseen. Kevennyksen, miten sen teen määräytyy siitä, että kuuntelen kehoa, että mitä se milloinkin tarvitsee. Tarvitseeko se ihan puhdasta lepoa, onko hermotus tiltissä, kolottaako tai onko vaivoja yms.

Minkä neuvon antaisit naisille jotka haluavat kasvattaa lihasmassaa ja kiinteytyä?

Aluksi pitää muistaa, että kyseessä on pitkän ajan projekti, joka vaatii aikaa, ajatusta ja panostamista, jotta saadaan pysyviä tuloksia. Maltti on valttia. Hyvä esimerkki löytyy minun vaimosta, joka lapsemme syntymän jälkeen lähti rakentamaan kisatasoista fysiikkaa. Projekti kesti kaksi vuotta, minkä aikana juuri lapsen synnyttänyt nainen treenasi itselleen finaalitasoisen fysiikan bodyfitness lavalle. Paino pysyi koko projektin ajan samassa, mutta pikku hiljaa kun lihasta tuli ja aineenvaihdunta parani, nostettiin ruokamääriä pieni askel kerrallaan, eli reagoitiin kehon muutoksiin ja tarpeisiin.

Tärkeitä asioita muistaa ovat tasaiset ruokavälit, riittävä lepo ja pitää muistaa, että se työ tehdään siellä salilla, eli pitää saada tarpeeksi kova ärsyke aikaiseksi, jotta kehitys on mahdollista. Uskalla treenata lujaa, et sinä naisellisuutta siinä menetä. Saat juuri niitä tuloksia mitä olet tavoitellut.

- Sami Jaukkuri