Hyötyliikunta osana painonhallintaa

05.10.2015 14:233 vuotta sitten

Kuntosalitreenin, aerobisen ja muiden urheiluharrastusten ohella ovat muutkin aktiviteetit merkittäviä painonhallinnan ja laihdutuksen keinoja. Aktiivisella hyötyliikunnalla vaikutat päivittäiseen energiankulutukseen, parannat peruskuntoasi, parannat sokeriaineenvaihduntaasi sekä veren rasva-arvoja.  

Mitä hyötyliikunta sitten on? Hyötyliikunta sisältää kaikenlaisen päivän aikana tapahtumisen liikkumisen ja liikehdinnän. Se ei siis rajoitu vain kotitöihin ja pihan hoitoon.  Täytyy kuitenkin muistaa, että kunto kohoaa tehokkaammin silloin kun hikoilee ja hengästyy. 

Hyötyliikuntaa tulisi harrastaa lähes päivittäin. Suosituksena on liikkua vähintään puoli tuntia päivässä. Tämä voidaan jakaa tarvittaessa useampiin pätkiin. Tärkeintä on varmistaa vain, että energiaa kuluu ja aineenvaihdunta pysyy toiminnassa. Tästä päästäänkin tyypillisimpään painonhallinan virheeseen eli liialliseen istumiseen. Istuminen tulisikin katkaista vähintään puolin tunnin välein, sillä jo puolen tunnin istuminen vähentää rasvanpolton tehokkuutta. Puolestaan istuminen yhdistettynä liiallisiin kaloreihin kerää nopeasti rasvaa kehoon. Hyötyliikunnan lisäksi tulisi harrastaa kestävyysliikuntaa ja lihaskunnon harjoittamista vähintään 2-3 tuntia viikossa.

Yhdistäessä hyötyliikunnan kuntosaliin, kävely- tai juoksulenkkeihin ja kunnossa olevaan ruokavalioon kehonkoostumus muuttuu vauhdilla. Rasvanpolton aktivoimisessa onkin tärkeätä aineenvaihdunnan tasainen ylläpito monipuolisella liikkumisella ja sen varmistaminen että kuluttaa enemmän kuin syö. 

 

Millä kaikilla tavoilla voi harrastaa hyötyliikuntaa:

 

Kekseliäisyys on ainoa rajoitus hyötyliikunnassa. Hyötyliikuntaa voit harrastaa mm. sienestäessä, poimiessa marjoja, kävellessä tai pyöräillessä töihin tai vaikka kauppaan, siivoamista tai vaikka aktiivista lasten kanssa leikkimistä. 

Hyviä kikkoja:

- Asiakkaalta opittu hyvä kikka on tanssin ja siivoamisen yhdistäminen. Kuulokkeet vaan korville tai musiikki taustalle ja ei muuta         kuin tanssien tiskaamaan tai imuroimaan.  

- Valitse aina portaat hissin sijasta

- Jää bussista yksi tai kaksi pysäkkiä aikaisemmin 

- Lenkitä koiraa pitempiä matkoja ja usein

- Osallistu lasten leikkeihin, esim. hippoihin, juoksukisoihin, hyppelyyn

- Liiku työpäivän aikana aikataulun salliessa

 

- Marko Heikkinen