I saw it on Youtube — it must be right!

10.09.2018 13:412 kuukautta sitten

Youtube ja netti on pullollaan treenivinkkejä ja -videoita. On helppoa laittaa Youtube päälle ja vain ottaa ilmaiset treenivinkit ja ohjeet liikkeisiin.

Tässä kuitenkin unohtuu usein tärkeä seikka pohdinta siitä mikä on videon esittäjän oma ammattitaito ja ymmärrys siitä miten keho toimii. Helposti liike voi olla tuntumaltaan toimiva, mutta samalla se voi hiljalleen vahingoittaa niveliä vuosien saatossa. Tässä on yksi syy miksi olkapää- , polvi- ja kyynerpäävammat ovat salialalla yleisiä.

Youtube liikkeissä ei useinkaan ohjeisteta oikein ryhdin merkitystä, nivelkulmia tai liikerataa. Onko olkapäät oikeassa asennossa, onko rinta oikealla tavalla pystyssä, onko paino nivelkannossa vai lihaksen varassa? Tälläiset virheet johtavat usein korostetusti siihen, että nivelet saavat turhaan ylimääräistä rasitusta. Tämä kertautuu satojen treenien ja tuhansien toistojen kautta ja voila pian ei pystytä tekemään kyykkyä, maastanostoa ja vaikka mitä liikkeitä. Nosta käsi pystyyn jos sinulla on jokin liike ei ei. Luultavasti syy on ollut aikaisemmissa treeneissäsi. Vai oletko laittanut syyn yhden epäonnistuneen noston niskoille?

Siinä vaiheessa kun aletaan pohtia liikkeiden oikein menemistä sen kautta, että jokainen on yksilö omine rajoitteineen menee homma vielä hankalammaksi. Jokaisen ihmisen liikkuvuus on erilaista, ryhdissä on eroja, jumeja on eri paikoissa, pienet lihakset eivät toimi oikein, lihaksen supistumiskyky erilainen tai vaikkapa jalkasi voivat olla hieman eri asennossa. Jos Youtube video alettaisiin tekemään kaikki asiat huomioivaksi olisi videolla pituutta luultavimmin 30-60 minuuttia, ja sekään ei välttämättä riitä.

Joten lämmin suosittelu katsomaan ainakin ajoittain tekniikoita läpi myös ammattilaisen opissa. Sijoituksena se luultavimmin tulee pitämään sinut niveliltään kunnossa myös silloin kun olet treenannut kymmeniä vuosia.

Huom. olen itse yksi niistä, joka ei käynyt tekniikoita läpi riittävän ajoissa ja kulumaa on polvissa, alaselässä, kyynerpäissä ja olkapäissä. Älä tee niin kuin minä tein ensimmäisen 5-6 treenivuoden ajan, vaan investoi rohkeasti omaan tulevaisuuden terveyteesi. Sivutuotteena saat myös enemmän kehitystä!

Treeni terveisin,

Janne Nieminen

24 Fitness Online valmentaja