Marjon ja Markon vinkit VHH-dieetin sopivuuteen

17.04.2019 10:441 kuukausi sitten

 

 

Marjo Krishi VHH-ruokavaliosta

On vaikeaa sanoa yleispätevästi, kuinka paljon hiilihydraatteja tulisi vähentää. Se riippuu siitä minkä verran hiilihydraattia on nyt ruokavaliossa, kuinka aktiivinen ja minkä kokoinen ihminen on kyseessä. Usein, kun puhutaan hiilihydraattien vähentämisestä, kuvitellaan, että hiilihydraatit tulee karsia ruokavaliosta lähes täysin. Jos puhutaan hiilihydraatin määrästä grammoina, alle sadan gramman en pudottaisi määrää KENELLEKÄÄN, edes pienikokoiselle toimistotyöntekijä naiselle. Pelkkä aivotoiminta vaatii noin 80 g vuorokaudessa, joten sadasta grammasta ei paljon ylijäämää jää!

Enemmänkin kiinnittäisin huomiota hiilihydraatin laatuun. Kun ns ”höttö hiilari” karsitaan ruokavaliosta pois, ja tilalle otetaan paljon kasviksia ja marjoja, jää tilaa vielä täysjyvätuotteillekin. Pelkkää salaattia ei siis tarvitse puputtaa. Aterioilla saa lappaa melkoisen täysiä lautasellisia, kun valintana on laadukas, kuitupitoinen hiilihydraatti, vaikka vuorokauden kokonaismäärä olisi niinkin alhainen kuin esim 150 g.

Yleisesti ottaen todella raju hiilihydraatin vähentäminen, ns ketoosidieetti, sopii reilusti ylipainoiselle henkilölle joka ei harrasta siinä vaiheessa kuormittavaa liikuntaa (kevyesti on hyvä liikkua silloinkin).

Nopea startti on motivoiva ja käynnistää rasvanpolton nopeammin. Suosittelen kuitenkin parin viikon jälkeen lisäämään hiilihydraatin määrää ja nostamaan samalla liikunnan tehoja.

 

Marko Heikkinen VHH-ruokavaliosta

Yleensä itse suosittelen vähähiilihydraattista dieettiä silloin kun pudotettavaa on yli 15 kg. Henkilön on tällöin helpompi aloittaa VHH:lla varsinkin jos hän on liikkunut vähän ja ruoka aineiden punnaaminen on muutenkin vierasta. Aloitus VHH:lla on tällöin helpompaa ja paino juuri tippuu nopeammin.

Laihduttaja ei tunne itseänsä alussa kovin nälkäiseksi ja saa syödä ns. normaalimpia ruokia, kuten munakasta, lihaa, ylipäätänsä enemmän rasvaa kuin perinteisessä dieetissä.

Tässä tapauksessa en suosittele isoja liikuntamääriä ettei laihduttaja väsähdä heti alkumetreillä koko diettiin. 1-2 kävelylenkkiä viikossa ja 2-3 salitreeniä viikossa riittää alussa hyvin.

Kun paino saadaan tippumaan ja rasvanpoltto käyntiin voi diettiin ottaa esimerkiksi joka neljäs päivä mukaan hiilareita eli ns. normaalin diettipäivän. Tätä ei tule sekoittaa tankkaukseen, vaan kyseessä on normaalikaloreisa hiilarien kera.

Puolestaan silloin kun painopudotus alkaa olla lähellä tavoitetta on hyvä lisätä hiilareita pikkuhiljaa jolloin saadaan keho toimimaan myös hiilareilla. Tällöin aletaan siirtyä normaalin ruokavalioon.

Jos laihduttajalla on nopea aineenvaihdunta ja pudotettavaa alle 10 kg en suosittele ollenkaan VHH dieettiä tai edes VHH-päiviä. Tässä on vaarana että aineenvaihdunta heikkenee ja parempi rasvanpoltto tulos saavutetaan hiilihydraateilla. Ongelmaksi usein muodostuu, että keho ei osaa käyttää hiilareita pitkän VHH-dieetin jälkeen.

Ja jos haluat apua ruokavalioasioissa, niin ei muuta kuin juuri sinulle suunniteltu ruokavalio käyttöön: https://www.24fitness-online.fi/product/ruokavalio